Masterclasses

Masterclass formatet:

Til en masterclass mødes to kor og en instruktør. I den første time arbejder instruktøren med det ene kor, mens det andet kor overværer. Efter en kort pause skifter man pladser. Formålet er at der er meget inspiration og læring at hente – også som tilhørere. 

Vores to Performance instruktører kan give nye input til korets performance, staging og sceniske nærvær. Det er valgfrit om denne input bruges helt konkret i korets koncertnummer.

Masterclass instruktører HKF22

Tine Fris-Ronsfeld

Instruktør, rytmisk

“Jeg vil gerne derhen, hvor musikken virkelig spiller. Der, hvor vi kender musikkens detaljer så godt og har sådan styr på aftalerne, at vi faktisk har mulighed for også at være spontane og gribe musikken lige som den opstår i en tøven, i en særlig klang eller betoning, i et uventet smil eller begejstring.”

Tine Fris-Ronsfeld er kendt i det danske og internationale sang- og kormiljø for hendes arbejde som sanger, komponist og kor-arrangør i de prisvindende vokal ensembler Postyr og Vocal Line med hvem hun har vundet priser og turnéret i Europa, Asien, USA og Sydamerika og optrådt med kunstnere som Bobby McFerrin, Rolling Stones, Tina Dickow, Mads Langer, Rasmus Walther, Hush, TV2, Julie Maria, DJ Static og The Real Group.

Tine Fris er uddannet sanger og sangunderviser fra Det Jyske Musikkonservatorium og har mere end 15 års undervisningserfaring med sangere, kor og vokalgrupper. Læs mere om Tine her

Peter Bom

Instruktør, HKF koret

En af Peters spidskompetencer er at inspirere en gruppe til at være nærværende og ærlige i deres tilgang til musikken.

Peter Bom er en rutineret og alsidig kunstner, som siden 90’erne har sat sit præg på det københavnske kulturliv som sanger, komponist, kapelmester, underviser m.m. Han er uddannet sanger og solist fra Det Rytmiske Musikkonservatorium i København, og har efterfølgende taget VoiceEmbodiment-uddannelsen.

Peter har mange års erfaring i at arbejde med sangere, skuespillere og kor, og medvirker desuden i en række teaterforestillinger og revyer. Han er ofte gæstedirigent, laver teambuilding/coaching, og er dirigent for koret ReChoired og Læderhalsene. Læs mere om Peter her

Astrid Vang Pedersen

Instruktør, performance

Astrid har fokus på dramatiske og kommunikative aspekter af vokal optræden. Dette indebærer fokus på musikalsk overskud i repertoiret i kombination med fysisk bevidsthed, kommunikative redskaber og musikalsk intuition på scenen.

Astrid Vang-Pedersen har solid erfaring med dette arbejde og laver hyppigt workshops herhjemme og i udlandet. Hun er uddannet kor- og ensembleleder fra Det Fynske Musikkonservatorium og fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og leder til daglig vokalensemblet Dopplers.

Derudover har Astrid i 2018 afsluttet sit Ph.d projekt om ’koncert design’, et koncept hun har udviklet på baggrund af feltstudier, egen praksis samt akademisk forskning. Koncert Design tilgangen giver værktøjer til at skabe den kreative musikbegivenhed, inspiration og terminologi samt metoder til refleksion i processen. Læs mere om Astrid her

Terese Damsholt

Instruktør, performance

”Jeg har arbejdet med en hel del kor gennem årene for at hjælpe dem med at ’komme ud over rampen’, forstå tekstformidling og lære præcis hvor meget energi der skal til for at give den bedste koncert. Jeg kalder dette arbejde for The Power of Emotion.”

Terese Damsholt er en eftertragtet gæstelærer som især arbejder med fokus på korets samarbejde, tekstformidling, nærvær og gennemslagskraft. Terese har en særlig evne til at inspirere og arbejde i en munter og opløftende atmosfære.

Terese er uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole og har optrådt på mange teatre, revyer og i tv-produktioner. Derudover har hun en række efteruddannelser og har b.la. undervist professionelle sangere på Rytmisk Musikkonservatorium, DKDM, Musikvidenskabeligt Institut og Operaskolen. Terese er medskaber af uddannelsen VoiceEmbodiment. Læs mere om Terese her

Thue Thesbjerg

Instruktør, rytmisk

Med sit store drive og omsorgsfulde ærlighed har Thue fokus på autencitet, præcision, groove, krop, klang og udtryk når han arbejder med kor. 

Thue Thesbjerg har været i kor-gamet i mange år og har stadig fingeren på pulsen. Thue underviser til daglig i musik på Aarhus Katedralskole, hvor han også er uddannelsesleder, og har siden 1995 freelancet som rytmisk korinstruktør. Han arbejder med kor i alle aldersklasser og på alle niveauer, men altid med det rytmiske i fokus. Thue både arrangerer og komponerer rytmisk kormusik, har tidligere sunget i Vocal Line og VoxNorth og synger nu i VOX 11.

Thue er uddannet i musikvidenskab fra Aarhus Universitet og har de seneste mange år været censor i forbindelse med korledelseseksaminer ved Det Jyske Musikkonservatorium. Desuden har han i mange år været konsulent for foreningen SYNG.

Simone Maja Pedersen

Instruktør, rytmisk

“Mit hjerte har altid banket for at arbejde med stemmer, og jeg er især optaget af at arbejde med forskellige klanglige udtryk, præcision ift. aftaler i arrangementet og så holder jeg helt generelt af at arbejde ud fra et emne ad gangen (rytme, tone, klang, fortolkning) når vi dykker ned i dele af musikken.”

Simone Maja Pedersen er en veluddannet ildsjæl med bred erfaring, og har arbejdet som korleder siden hun var ganske ung. Simone har en kandidatuddannelse i rytmisk sang og korledelse fra Det Jyske Musikkonservatorium og er certificeret sangpædagog i Anne Rosing-metoden.

Simone har været dirigent for bl.a. Papaya og Vokalkompagniet, er korleder for flere børne- og juniorkor, arbejder freelance som sanger og sangpædagog og laver jævnligt workshops med kor i hele landet. Læs mere om Simone her

Flemming Windekilde

Instruktør, klassisk

”I mit virke som klassisk kordirigent og underviser i korledelse, har det altid ligget mig meget på sinde at få kormusikken til at kommunikere med publikum.”

Flemming Windekilde er uddannet dirigent og lektor i musik på hhv. SAG, KUA og DKDM. Siden 1983 har han været dirigent for kammerkoret HYMNIA. Udover sine talrige engagementer, turné – og koncertvirksomhed med bl.a. DR Vokalensemblet, Ars Nova Cph og Unge Akademikeres Kor har han komponeret mere end 20 korværker. Flemming har været ansat på Sankt Annæ Gymnasium siden 2001.

Flemming arbejder med udgangspunkt i rytmisk koordination, balance, klang og intonation som vigtige byggesten i det gode klassiske korarbejde. Frasering/fortolkning er ”toppen af kransekagen” – det der bringer den klassiske kormusik ud over rampen – og får musikken til at kommunikere og bevæge.